Avgift för fjärrvärmecentraler med höga flöden
Om flödet i din fjärrvärmecentral är för högt (överflöde) betyder det att anläggningen inte fungerar effektivt. Då kommer vi att kontakta dig för att ta fram en plan för att lösa detta.
Om du inte agerar kommer vi att ta ut en avgift, men vi brukar kunna lösa detta tillsammans. Avgiften är en del av vårt arbete för att göra fjärrvärmenätet mer energieffektivt. Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig att se till att din anläggning fungerar på bästa sätt.
Vad är överflöde?
Flöde är ett sätt att mäta hur bra en fjärrvärmeanläggning fungerar. Om flödet är högt (överflöde) betyder det att fjärrvärmecentralen inte arbetar effektivt. Det innebär att mer fjärrvärmevatten behövs för att ge rätt mängd värme. Detta leder till högre energiförbrukning för att värma upp ditt hus.
Vi tar fram en åtgärdsplan
Om du har ett högt flöde kommer vi kontakta dig för att ta fram en åtgärdsplan. Det är bara om du inte gör några åtgärder som vi kommer att debitera dig för ditt överflöde. Då kommer vi att kontakta dig innan det kommer som en avgift på fakturan.
Överflödesavgiften
Överflödesavgiften ligger på 4,64 kr/m3 under 2024. Den 1 januari 2025 är överflödesavgiften på 5,38 kr/m3.
Du betalar för volym som överstiger normalvärden, alltså över Q/W=30. Den gäller bara under vinterperioden (oktober-april). Avgiften infördes den 1 januari 2024 som en del i vårt arbete att energieffektivisera fjärrvärmenätet.
Hur beräknas överflödet?
Vi mäter den energi och volym som behövs för din fastighet. Detta görs genom mätning av förhållandet mellan volymen (använd mängd fjärrvärmevatten) och energiförbrukningen (mängden energi som förbrukats). Ju lägre returtemperaturen är på fjärrvärmevattnet som lämnar fastigheten, desto effektivare är ditt värmesystem.
Värdet vi får fram i beräkningen mellan volymen och energiförbrukningen kallas för Q/W-värde.
En anläggning med för dålig energiöverföringskapacitet i fjärrvärmecentralen ger ett högre Q/W-värde. Då ökar mängden använt fjärrvärmevatten (m3) per använd energi (MWh).
Förbrukningen av fjärrvärmevatten som överstiger överflödesgränsen (Q/W-värdet) debiteras med överflödesavgift.
Vad betyder förkortningarna?
Q= volym i kubikmeter, m3 (använd mängd fjärrvärmevatten)
W= energimängd, MWh
Q/W= volym i kubikmeter per energimängd (m3/MWh)
MWh och kWh= 1 MWh (megawattimme) är lika mycket som 1000 kWh (kilowattimmar). När överflödet ska räknas ut räknar vi om antalet kWh till MWh.
Delta T= temperaturskillnaden på fjärrvärmevattnet till fastigheten och ut från fastigheten.
Överflödespriset gäller flöden som är högre än 30 Q/W
Räkneexempel på en väl fungerande fjärrvärmecentral:
Under månaden har fastigheten använt 100 kubikmeter fjärrvärmevatten (Q) och fått ut 5 MWh energi (W).
- 100/5 = vilket ger att fastighetens QW-värde är Q/W 20.
Fastigheten behöver då inte betala överflödesavgift.
Räkneexempel på en sämre fungerande fjärrvärmecentral:
Under månaden har fastigheten använt 215 kubikmeter fjärrvärmevatten (Q) och fått ut 5 MWh energi (W).
- 215/5 = vilket ger att fastighetens QW-värde är Q/W 43.
Då tar vi fastighetens QW-värde minus QW-gränsen för överflödesavgiften och multiplicerar det med den använda mängden energi:
- (43 Q/W - 30 Q/W) x 5 MWh = 65 m3 i överflöde
För att få fram kostnaden för överflödesavgiften i exemplet multiplicerar vi överflödet, 65 m3, med priset, 4,64 kr/m3:
- 65 m3 x 4,64 kr/m3 = 301, 60 kr
Fastighetens överflödesavgift blir då 301, 60 kr
Kan jag se om jag har ett överflöde?
För att kontrollera detta ska du titta på din fjärrvärmecentrals avkylning. Avkylningen är temperaturskillnaden, Delta T, mellan inkommande fjärrvärmevatten och det vatten som går i retur från ditt hus. Om det är en stor skillnad, det vill säga runt 50 grader (under vinterperioden), är det ett bra tecken på att din fjärrvärmecentral fungerar bra. Returtemperaturen ska ligga mellan 30 och 35 grader.
Höga flöden kan innebära:
- Högre kostnader: Om flödet är högt kan du bli tvungen att betala extra avgifter.
- Kortare livslängd: En anläggning med höga flöden får mer slitage och kan behöva bytas ut oftare.
- Risk för större fel: Om du inte underhåller din anläggning ordentligt kan det leda till problem på sikt.
- Sämre prestanda: Din anläggning behöver mer vatten för att ge rätt mängd värme.
Kontakta oss på Kundservice
E-post: hassleholmmiljo@hassleholm.se
Telefon: 0451-26 82 00
Måndag till fredag klockan 9-15 (lunchstängt 12-13).
Senast ändrad: