DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Monsteråret

Monsteråret är ett verktyg som förskolor och årskurs F-3 kan använda sig av, det är uppdelat i två delar. Första delen är en fysisk almanacka - där kan ni skriva in barnens födelsedagar och andra viktiga händelser under året. Den andra delen är en digital portal med uppgifter kopplade till de olika månaderna.

Illustration med texten "Monsteråret 2024".

Vi bygger om Monsterportalen

Just nu bygger vi om den digitala portalen och hoppas att den är igång igen efter sommaren.

Uppgifter

För att ni ändå ska kunna arbeta med uppgifterna har vi samlat dem här. När portalen är igång igen kan du gå in och kryssa för de uppgifter ni har arbetat med.

Batteriholk

Gör en egen batteriholk med Battman!
Battman är monstret som samlar på batterier
Batterier finns i många elektroniska saker som vi använder varje dag. Battman tycker det är viktigt att vi samlar in batterier på ett smart och bra sätt. Därför vill han att ni ska göra er egen batteriholk som ni kan ta med hem och lägga alla batterier i.

Gör så här:

  • Skölj ur mjölk- eller yoghurtförpackningarna. Ni har kanske massor på förskolan/skolan annars be eleverna ta med sig hemifrån.
  • Måla på förpackningarna så de får en fin grundfärg och låt de torka.
  • Nu kan barnen dekorera mjölkförpackningarna så som de önskar, var kreativa. Kanske vill de att den ska vara glittrig? Eller klistra på en teckning av Batman på den? Bara fantasin sätter gränser!

För dig som lärare:

Syftet med uppgiften är att ge barnen möjlighet att utveckla sin kreativitet samtidig som de får konstruera någonting på egen hand (Lpfö 18 & Lgr 11). Mjölk- eller yoghurtförpackningar är ett bra redskap att använda för att ge barnen en grund för sitt skapande. Barnen ges då tillfälle att omsätta sina idéer till handling och vidare till ett fysiskt resultat (Lpfö 18 & Lgr 11).

Diskussionsfrågor

  • Vilket monster är det som vill ha batterier?
  • Vad är ett batteri?
  • Tror ni alla batterier fungerar likadant? En del batterier är inbyggda och laddas (mobiltelefon) och en del byts ut när de är slut (ficklampa, fjärrkontroll, leksak)
  • Vad hade hänt om vi inte hade batterier?

Tvättklämmorna

Lär er bokstäver och ord med Prassels tvättklämmor.
Prassel tycker att böcker och bokstäver är det bästa som finns
Hon tycker att det är så spännande med alla bokstäver som kan bli ord, därför ska ni i denna månad öva på hur många och vilka bokstäver det finns i vissa ord…med hjälp av tvättklämmor!!

Ni behöver:

  • Tvättklämmor
  • En penna
  • Bilder på djur eller saker

Gör så här:

  • Skriv bokstäver på tvättklämmorna och lägg i en låda.
  • Rita eller klipp ut bilder på djur eller saker som stavas ljudenligt.
  • Klistra på papperslappar och sätt kryss för hur många bokstäver ordet innehåller. Ni kan också välja att skriva hur ordet stavas bredvid, det beror på vilken nivå barnen är på.

Skräpplockning!

Maj är skärpplockningens månad och det betyder att det är dags för er att delta i Skräpplockardagarna och Skräpplockarfesten! Bege er ut och plocka så mycket skräp ni kan!

Anmäl er till Skräpplockardagarna

För dig som lärare

Skräpplockardagarna är ett koncept som Håll Sverige Rent arrangerar varje år. Under dessa dagar vill de engagera så många personer i Sverige som möjligt att gå ut i naturen och plocka skräp. Att göra detta skapar en bild hos barnen att det inte är okej att slänga skräp i naturen, och att detta är någonting som alla borde hjälpa till att förbättra. Barnen får då en förståelse kring att de bidrar till en större helhet, samtidigt som de får en fysisk aktivitet i sin närmiljö (Lpfö 18 & Lgr 11). Vill ni röra er extra mycket kan ni även genomföra ett ploggningslopp (plocka och jogga) där barnen får jogga tillsammans och plocka skräp!

Ett tips för en lyckad skräpplockningsrunda är att ni som lärare “förbereder” skogen eller närmiljön med lite skräp så barnen inte går hem tomhänta.

Diskussionsfrågor

  • Varför är det viktigt att vi går ut och plockar skräp?
  • Vilka tror ni det är som slänger skräp i skogen?
  • Tror ni många använda är ute och plockar skräp i skogen?
  • Vad behöver man göra för att färre människor ska slänga skräp i naturen?

Tygkrans

Gör en tygkrans med Textilia.
Textilia är monstret som samlar på kläder och skor
Textilia är monstret som samlar på textilier, alltså kläder, gardiner och annat som är gjort av tyg. Hon tycker att det är jätteroligt när man istället för att slänga gamla kläder och annat gör något fint pyssel av det. Därför vill hon att ni ska göra varsin tygkrans att hänga på dörren!

Ni behöver:

  • Tyg att riva till remsor
  • En ring
  • Sax

Gör så här:

  • Riv eller klipp tygerna i remsor. Bildens remsor är ca 18 cm långa och 2 cm breda. Bästa tygerna att riva är vävda bomullstyger, typ gamla lakan. Stickade tyger, som till exempel gamla t-shirts, måste man klippa. Även jeans behöver klippas, de är nästintill omöjliga att riva i remsor.
  • Knyt sedan fast remsorna på en ring. Ni kan till exempel använda en del av en broderiring som blivit över.
  • Knyt remsorna i grupper för att få en jämn spridning av mönster och färger. Knyt fast så många remsor ni kan. Kransen med tygremsor blir finare ju fler tygremsor ni lyckas klämma in.

Större än vs mindre än

Gå en detektivpromenad i skogen med Stubben.
Stubben älskar att vandra i skogen och njuta av hur vackert där är.
Det finns många olika sorters träd, djur och växter. Därför vill Stubben att ni ska gå ut i skogen och lära er mer om allt den har att erbjuda!

Gör så här

  • Besök en skog, skogsdunge, en park eller gå ut på förskolans gård. Tanken är att barnen ska få träna på höger, vänster och begreppen större samt mindre än.
  • Be sedan barnen att gå sju steg rakt fram, och sedan fem steg rakt till vänster. Ni kan även göra detta tillsammans i mindre grupper med en pedagog i varje grupp.
  • Be barnen plocka upp sex små kvistar eller löv (det kan även vara andra saker som det finns gott om och som varierar i storlek).
  • När barnen plockat upp de olika sakerna får de i uppgift att sortera dem i storleksordning, den största saken först och den minsta sist.

För dig som lärare

Syftet med denna uppgift är att barnen ska få vistas ute och lära sig mer om och utforska sin närmiljö (Lpfö 18 & Lgr 11). Barnen får träna på höger, vänster och begreppen större och mindre (Lpfö 18 och Lgr 11). Barnen får även träna på siffror och antal då de själva ska försöka räkna ihop till 6 insamlade objekt (Lpfö 18 och Lgr 11). Ni kan sedan utmana deras lärande (Lpfö 18 & Lgr 11) genom att tillexempel be barnen räkna ihop alla kvistar/löv de hittat, eller hur många av en viss sorts löv de hittat.

Diskussionsfrågor

  • Var det svårt att sortera saker efter storleksordning?
  • Kan en sak vara större än en annan fast väga mindre?
  • Vilka är de största sakerna i en skog?
  • Kan du komma på tre små och tre stora djur som lever i skogen?

Tacksamhetsbrev

Hjälp Metallika att förklara vad du är tacksam över.
Metallika är väldigt hård på utsidan, men på insidan är han mjuk och snäll.
Metallika är omtänksam och tar alltid hand om sina vänner. Eftersom Metallika fyller år på sommarlovet så skulle han vilja skicka med en liten uppgift hem som ni kan göra under sommaren, nämligen att skriva ett tacksamhetbrev!

Gör så här

  • Fundera under sommarlovet på något som du är tacksam över, det kan vara något som någon har gjort? Eller kan det var något du själv har gjort?
  • Skriv eller rita vad du är tacksam över.
  • Ta med det du ritat eller skrivit till förskolan/skolan när sommarlovet är slut och visa för dina lärare och vänner! Om du skrivit till en speciell person kan du också skicka brevet till denne.

För dig som lärare

Syftet med denna uppgift är att ge barnen möjlighet till reflektion över vad de är tacksamma för. Här kommer diskussioner kring omtänksamhet, integritet och vänskap att komma in och hjälpa barnen att tänka vidare på dessa begrepp. Samtidigt skapas en större respekt för att alla tänker olika, men att det är okej så länge vi respekterar varandra (Lpfö 18 & Lgr 11).

Diskussionsfrågor

  • Vad är tacksamhet?
  • Bör jag vara tacksam?
  • Vad skulle göra mig lyckligare?

Plastdjur på glasburkar

Dekorera varsin glasburk tillsammans med Glas-Klara.
Nu ska vi göra smart förvaring till förskolan/skolan! Glas-Klara samlar på ofärgade glasförpackningar och tycker det är jätteroligt när hon ser att man gör nya fina saker av gamla glasburkar, istället för att slänga dom. Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut så tycker hon att det hade varit kul om ni tog med er ett plastdjur och en glasburk hemifrån eller från förskolan/skolan och gjorde egna burkar att ha t.ex. pärlor i.

Ni behöver:

  • Varsin rengjord glasburk
  • Lim
  • Färg

Gör så här:

  • Ta med er varsin glasburk. Ta bort gamla etiketter.
  • Ta av metallocket och klistra på ert plastdjur.
  • Måla plastdjur och lock i en fin färg.

För dig som lärare

Syftet med denna uppgift är att lära barnen att det är bättre för miljön att vi återbrukar glasburkarna än att vi slänger dom och att detta är ett medvetet och bra val för en mer hållbar utveckling (Lpfö 18 och Lgr 11). Glasburkar är ett enkelt avfall att återskapa med och kan användas till många olika saker. I detta fall ska även barnens kreativitet få flöda genom att ge dom möjligheten att skapa spännande kombinationer av förvaring (Lpfö 18 & Lgr 11) som resulterar i varsin egen glasburk. Låt barnen själva bestämma var de vill klistra sitt plastdjur, vilken färg de ska vara och vad de tycker ska vara i den.

Diskussionsfrågor

  • Vad mer för saker kan man göra med en gammal glasburk?
  • Varför är det bättre att vi pysslar med glasburken än att vi slänger den?
  • Hur tänkte ni när vi pysslade på era glasburkar?

Senast ändrad: