Abonnemang och priser för företag och verksamhet
Du som har en verksamhet, företag eller äger flerfamiljshus ska ha helårsabonnemang för din sophämtning. Vi hjälper dig att reda ut vad som gäller för just dig.
Helårsabonnemang med valmöjligheter
Du som är företagare och har en verksamhet ska ha ett helsårsabonnemang för verksamheter, medan du som äger flerfamiljshus väljer det abonnemanget. Tänk på att du ska ha ett abonnemang för varje fastighet som du äger.
Du ska ha de nio olika sopkärlen för att sortera rätt enligt Hässleholms kommuns renhållningsföreskrifter. Det du kan välja på är hur många kärl just din verksamhet behöver för de olika typerna av sopor, hur stora kärlen ska vara, samt hur ofta du vill att vi hämtar hos dig.
Avgifter för flerfamiljshus | |
---|---|
Grundavgift | 496,8 kr/lägenhet |
Rörlig avgift | Varierar beroende på antal kärl, kärlstorlek och tömningsfrekvens. |
Avgifter för verksamheter | |
---|---|
Grundavgift | 779,2 kr/hämtställe |
Rörlig avgift | Varierar beroende på antal kärl, kärlstorlek och tömningsfrekvens. |
Det här betalar du för
I abonnemanget betalar du både en grundavgift och en avgift för själva sophämtningen (rörlig avgift).
Det här ingår i grundavgiften:
- våra återvinningscentraler och att vi har personal som jobbar där
- att vi tar hand om farligt avfall
- information och kundservice
- att vi planerar och utvecklar sophanteringen
- att vi täcker och tar hand om de gamla soptipparna (deponier).
Det här ingår i avgiften för sophämtningen (rörlig avgift):
- att vi hämtar och tar hand om dina sopor på ett hållbart sätt, till exempel att sortera, krossa och röta
- din hyra för sopkärl 1 och 2.
I abonnemanget för flerfamiljshus ingår också ett visst antal buntar med matavfallspåsar, samt att du kan boka att vi hämtar grovavfall, farligt avfall, deponi och textil vid fyra tillfällen per år.
Den rörliga avgiften beror på hur många kärl, storlek på kärlen och hur ofta du väljer att vi tömmer hos dig.
Priser för att hyra sopkärl
Alla priser är exklusive moms. Priserna gäller från och med den 1 januari 2024.
Deponikärl är en onödig kostnad för dig
Om du har deponikärl som din verksamhet inte använder är det en onödig kostnad för dig. Mycket av det som hamnar i deponi ska du sortera på andra sätt. Kolla i vår sorteringsguide om du är osäker.
Hör av dig till oss så hjälper vi dig med ditt abonnemang.
För dig som behöver helt nytt abonnemang
Hör av dig till oss. Vi hjälper dig med vilket abonnemang som passar din verksamhet.
Kontakta oss på Kundservice
E-post: hassleholmmiljo@hassleholm.se
Telefon: 0451-26 82 00
Måndag till fredag klockan 9-15 (lunchstängt 12-13).
Om du inte använder din fastighet kan du ansöka om att säga upp, eller få uppehåll i sophämtningen. Du ansöker genom blanketten nedan. Skicka den till oss via e-post eller post.
Ansök om uppehåll eller uppsägning av sophämtningen Pdf, 90.8 kB.
E-post: hassleholmmiljo@hassleholm.se
Adress: Hässleholm Miljö, 281 80 Hässleholm
Renhållningstaxa, föreskrifter och plan
Du hittar all information om renhållningstaxan, föreskrifter för renhållningen och resursoptimeringsplan för Hässleholms kommun på hassleholm.se
Renhållningstaxa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Föreskrifter för renhållningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Resursoptimeringsplan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Renhållningstaxan 2025
Renhållningstaxan i Hässleholms kommun kommer inte att höjas 2025. Det görs heller någon indexjustering. Detta innebär att taxan blir oförändrad för dig som kund.
Du prenumererar väl på vårt nyhetsbrev?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev! Fyll i formuläret nedan och få information om nyheter och förändringar i sophämtningen, våra öppettider vid röda dagar och mer. Du får nyhetsbrevet cirka fyra gånger varje år.
Senast ändrad: