DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Kopplingar till läroplan för förskolan och grundskolan

Arbetet med sopsamlarmonstren är kopplade till läroplanen för förskolan och grundskolan.

Kopplingar till läroplan för förskolan, Lpfö 18

Få koll på hur arbetet är kopplat till läroplanen.

1. Förskolans värdegrund och uppdrag

Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Både ett långsiktigt och globalt framtidsperspektiv ska synliggöras i utbildningen.

Utbildningen ska ge barnen möjlighet att tillägna sig ett ekologiskt och varsamt förhållningsätt till sin omgivande miljö och till natur och samhälle. Barnen ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling - såväl ekonomisk, social och miljömässig.

  1. Mål och riktlinjer

2.1 Normer och värden

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och aktivt delta i samhället.

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningen att utveckla:

  • nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära.
  • förmåga att använda begrepp och förstå begrepp, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
  • förståelse för hur människors val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
  • förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.

Kopplingar till läroplan för grundskola, Lgr 22:

Jobbar du i grundskolan? Här får du veta hur arbetet med sopsamlarmonstren är kopplat till grundskolans läroplan.

1. Skolans värdegrund och uppdrag

Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår ­gemensamma miljö.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

  1. Övergripande mål och riktlinjer

2.1 Normer och värden

Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

2.2 Kunskaper

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.

Senast ändrad: