Steg 5 - matsvinn, sluta slänga mat
I den här övningen får barnen börja reflektera kring matsvinn. Barngruppen kommer få prova att minska matsvinnet på förskolan under en veckas. Övningen är till för att barnen ska få syn på hur mycket mat som slängs, och kunna reflektera över sina egna val. Under veckan dokumenterar ni tillsammans utvecklingen genom ett kreativt stapeldiagram gjort av matavfallspåsar.
Förbered
- Skriv ut brevet från sopsamlarmonstren eller förbered för att visa digitalt.
- Se till att ha tillgång till kärl för matavfall.
- Matavfallspåsar för stapeldiagram (se bild längre ner på sidan).
Monsterbrev - matsvinn
Hej, hallå gänget!
Ofta när vi är ute och samlar sopor så hittar vi matrester. Hur konstigt är inte det? Mat ska väl ätas upp, annars är det slöseri. Ibland får Kompostina så mycket matrester att hon får ont i magen och blir illamående, ja nästan sjuk! Vi behöver er hjälp med att minska matsvinnet, alltså sätta stop för att det slängs så mycket mat. Utmaningen till er är att försöka slänga så lite mat som möjligt under den här veckan.
Bästa sättet att klara utmaningen på är att du bara tar så mycket mat som du veta att du orkar äta upp. Börja med en liten portion, ta sedan en liten portion till om du vill ha mer. Undersök matavfalls-påsarna varje dag för att se hur lite ni har slängt. Heja er!
Monsterhälsningar från sopsamlarmonstren.
Ps. Prata med en vuxen om du råkat ta för mycket mat, så hjälper hen dig.
Så går det till
- Läs upp brevet från sopsamlarmonstren.
- Använd er av samtalsfrågor innan uppdraget, alternativt under måltiden.
- Dokumentation. Gör ett stapeldiagram med hjälp av matavfallspåsar (se bild).
Ta en oanvänd matavfallspåse och markera med ett sträck hur mycket mat som ni har slängt under en dag. sätt påsen där alla barn kan se den. Gör sedan likadant nästa dag och sätt upp påsen bredvid den första. Gör likadant under hela veckan. Tada! Nu har ni ett stapeldiagram som visar hur ert matsvinn förhoppningsvis har minskat under veckan. - Undersök diagrammet och se om det har blivit någon förändring under veckan.
Samtalsfrågor innan uppdraget, alternativt under måltiden:
- Undrar vad som händer med maten som vi inte äter upp?
- Tror ni att vi klarar att slänga mindre mat än vanligt?
- Hur ska vi göra för att klara av det?
Utvidgat arbete
- Låt hela förskolan anta utmaningen.
- Håll tanken om att minska matsvinnet levande i verksamheten. Gör det till en vana.
- Anta utmaningen fler gånger med lite tidsmellanrum.
Senast ändrad: