DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Steg 4 - nedbrytning, vad händer med skräpet?

I den här övningen får barnen att skapa hypoteser, göra ett experiment och göra iakttagelser. De ska undersöka hur lång tid det tar för olika material att brytas ned. Övningen är till för att göra barnen mer medvetna om vad som händer när skräp kastas i naturen.

Förberedelser

  • Skriv ut brevet från sopsamlarmonstren eller förbered för att visa digitalt.
  • Använd en planka (eller ett snöre) där ni fäster till exempel ett bananskal, en konservburk, en glasflaska eller en bit plast.
  • Hitta en bra plats där ni kan göra experimentet. Det behöver finnas tillgång till jord, löv och nedbrutet växtmaterial.

Så går det till

  • Läs upp brevet från sopsamlarmonstren.
  • Förbered barnen genom att använda er av samtalsfrågor innan uppdraget.
  • Visa barnen plankan med materialen, namnge materialen för barnen. Exempelvis ”glas…”
  • Fotografera plankan så att ni tydligt kan se hur den såg ut från början.
  • Gräv ner plankan under ett tunt lager med jord, löv och nedbrutet växtmaterial.
  • Gå dit med jämna mellanrum för att se vad som hänt med de olika materialen.
  • Avsluta genom att använda er av samtalsfrågor frågor efter uppdraget.

Samtalsfrågor innan uppdraget

  • Varför slänger människor skräp egentligen?
  • Vad händer med skräp som slängs på marken runt omkring oss?
  • Vilken typ av skräp tror du stannar kvar längst i naturen?

Samtalsfrågor frågor efter uppdraget

  • Vad händer med skräp som slängs på marken runt omkring oss?
  • Hur skulle det se ut runt omkring oss om alla slängde skräp var som helst?
  • Finns det något du kan göra för att det ska bli mindre skräp runt omkring dig?

Utvidgat arbete

Reflektera och låt barnen göra hypoteser för vad de tror kommer att hända och hur lång tid det tar för de olika materialen att brytas ned (dokumentera gärna för fortsatt arbete).

Digitalt verktyg

Med appen Book Creator kan du skapa enkla, kreativa böcker där du kombinerar bild, film, text och ljud. Dokumentera före, under och efter experimentet för att fånga processen.

Senast ändrad: