Lärarhandledning -
Fjärrvärmeverk
Avfall som inte kan återanvändas eller materialåtervinnas omvandlas till energi. När vi bränner avfallet tar vi vara på all den energin som finns i materialet och återvinner den. På fjärrvärmeverket i Hässleholm utvinns energi som fjärrvärme genom avfallsförbränning. Restavfallet kan till stor del betraktas som biobränsle eftersom cirka 85 viktprocent består av förnybart material.
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev:
- tillägnar sig goda kunskaper i de ämnen som ingår i elevens studieväg och kan använda dessa kunskaper för vidare studier och i samhällsliv, arbetsliv och vardagsliv,
- har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor, och
- kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.
2.2 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
Ämnen
- Biologi: Energiutvinningens påverkan på ekosystem och hållbar utveckling.
- Fysik: Värmetransport, energiomvandlingar och energieffektivitet.
- Geografi: Människans användning av energi och dess miljöpåverkan.
- Kemi: Förbränningsprocesser, kemiska reaktioner och utsläpp vid energiutvinning.
- Teknik: Fjärrvärmesystem, tekniska lösningar för energiproduktion och hållbarhet.
Mål
Målet är att eleverna ska förstå hur fjärrvärme fungerar, dess miljöpåverkan och energieffektivitet.
Ni behöver
- Affisch Restavfallets flöde
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Två lika stora plastflaskor
- Gummislang (ca 1 meter)
- Varmt och kallt vatten
- Karamellfärg eller te för att färga vattnet
- Termometer
Instruktioner
Ni ska idag jobba med restavfallets flöde och begreppet energi. Eleverna får följa restavfallet för att förstå begreppet energiutvinning, reflektera över olika energikällor och experimentera för att få en djupare förståelse för värmetransport och energianvändning.
Det är en process med flertal steg från det att du köper en produkt tills dess att det blir avfall och sedan en resurs i vårt fjärrvärmesystem. Gå igenom energiutvinningens steg med eleverna, här hittar du mer fakta om våra fjärrvärmeanläggningar. Öppnas i nytt fönster.
- Du köper en produkt, exempelvis en tandborste.
- Efter produkten är använd blir den till avfall som i det här fallet ska sorteras som restavfall.
- Sopbilen kommer och hämtar avfallet i kärlet hemmavid.
- Avfallet tippas på avfallsanläggningen i Vankiva för hantering och mellanlagring.
- Restavfallet transporteras till fjärrvärmeverket i Hässleholm, som producerar fjärrvärmen med hjälp av flis och restavfall.
- Förbränning av avfallet sker på fjärrvärmeverket i en central avfallspanna. Genom att använda en central anläggning som producerar värme får man en hög energiutvinning med låg miljöpåverkan.
- Vatten värms upp till 90 grader och transporteras med ett högt tryck i ett nät av välisolerade rör under marken, fjärrvärmenätet.
- När vattnet kommer till fastigheten passerar det en undercentral utrustad med en värmeväxlare. Växlaren använder värmen från det heta vattnet till att värma upp vattnet till elementen och varmvattnet som kommer ut i kranen. Det avkylda vattnet leds sedan tillbaka till värmeverket där det värms upp på nytt och leds tillbaka ut i systemet.
Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt.
- Vilka fördelar och nackdelar har fjärrvärme jämfört med andra uppvärmningsmetoder?
- Hur kan fjärrvärme bli ännu mer miljövänligt?
- Är avfallsförbränning en bra eller dålig energikälla? Motivera svaret!
- Vilka faktorer påverkar hur energieffektivt ett fjärrvärmesystem är?
- Hur skulle du förklara fjärrvärme för någon som aldrig hört talas om det?
Dela in eleverna i mindre grupper eller gör experimentet i stor helgrupp.
Gör så här:
- Fyll en flaska med varmt vatten och tillsätt lite karamellfärg så att det syns tydligt.
- Fyll den andra flaskan med kallt vatten.
- Fäst gummislangen mellan flaskorna så att den bildar en sluten cirkulation.
- Håll den varma flaskan lite högre än den kalla och observera hur vattnet börjar röra sig genom slangen.
- Mät temperaturen i båda flaskorna efter några minuter och diskutera hur värme transporteras.
Frågor att reflektera över:
- Varför rör sig det varma vattnet mot den kallare flaskan?
- Hur fungerar detta jämfört med fjärrvärmerör i staden?
- Vad händer om slangen är längre? Hur påverkar det energiförluster?
Redovisning och dokumentation
Låt eleverna skapa en affisch eller digital presentation om fjärrvärme. Diskutera hur energieffektivisering kan minska energiförluster i fjärrvärmesystemet.
Dokumentera med bilder och foton och dela i klassens blogg.
Lärarhandledningar
Vill du skriva ut lärarhandledningen? Då hittar du den också i vår skolportal.
Lärarhandledningar i Skolportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast ändrad: