DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Lärarhandledning -Deponera

I de flesta länder i världen så hamnar avfallet på deponi – påverkar detta oss i Sverige? Det här experimentet visar vad som händer om vi använder oss av avfallstrappans lägsta steg, deponera.

En vattenkanna, en hink och en spade på ett bord

1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår ­gemensamma miljö.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.

Ämnen

  • Biologi: Påverkan av lakvatten och föroreningar på ekosystem, mark, vatten och organismer.
  • Geografi: Jämförelse av deponihantering i olika länder, lokala och globala avfallssystem samt konsekvenser för miljön.
  • Kemi: Kemiska processer i nedbrytning av avfall, spridning av föroreningar och analys av lakvatten.

Mål

Målet med övningen är att eleverna reflekterar över hur en soptipp påverkar naturen och varför det är viktigt att veta vad som slängs på en deponi. Samt att förstå vad lakvatten är och att lakvatten kan sprida föroreningar.

Ni behöver

Instruktioner

Ni ska idag göra ett experiment för att se vad som händer med avfallet som hamnar på en deponi om det regnar och inte är ordentligt skyddat från regnet. Dela in klassen in mindre grupper eller gör det som ett helklassexperiment, eleverna börjar med att reflektera vad de tror kommer att hända.

Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt.

  • Vad slängde man förr i tiden i på en deponi?
  • Vad är det som ska slängas i deponi i Hässleholm nu?
  • Varför är det viktigt att veta vad som slängs på en deponi?
  • Hur kan det som förr slängdes på en deponi påverka oss idag?
  • Vad är tanken med en deponi idag?
  • Hur ser deponin ut i USA jämfört med Sverige?

Dela in eleverna i mindre grupper eller gör experimentet i stor helgrupp. Eleverna följer instruktionerna på elevbladet och fyller i reflektionsfrågorna på bladet. Låt sedan grupperna redovisa deras resultat.

Gör så här:

  1. Lägg krukskärvorna i bottnen på en lerkruka.
  2. Lägg jord i botten på krukan, ca 1/5 av krukan. Färga jorden med karamellfärg och lägg på mer jord så den blir halvfull.
  3. Ställ krukan på glasburken.
  4. Vattna och låt vattnet rinna ner genom jorden och droppa ut i glasburken, det vattnet som kommer ut kallas för lakvatten.
  5. Jämför vattnet i glasburken med en glasburk med kranvatten.

Frågor att reflektera över:

  • Hur ser vattnet ut? Jämför med kranvattnet.
  • Om man släpper ut gifter i naturen eller på soptippen, vad händer då med gifterna när det regnar?
  • Hur påverkar det oss och naturen?

Redovisning och dokumentation

Eleverna får skriva dokumentation på elevbladet och sedan redovisa deras resultat för klassen.

Dokumentera med bilder och foton och dela i klassens blogg.

Senast ändrad: