DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Lärarhandledning -Avfallstrappan

Avfallstrappan är en modell som visar olika sätt att ta hand om sitt avfall. I Sverige är vi bra på att återvinna, och vi blir allt bättre! Samtidigt ökar konsumtionen, vilket gör att mer och mer avfall produceras. Därför räcker det inte med att återvinna, vi måste kliva upp längst upp på avfallstrappan, vilket innebär att återanvända och minimera mängden avfall genom att minska konsumtionen av varor.

Ett bord med en sax och andra föremål som man kan placera ut på avfallstrappan

1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår ­gemensamma miljö.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.

1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.

Miljöperspektivet i undervisningen ska ge eleverna insikter så att de kan dels själva medverka till att hindra skadlig miljöpåverkan, dels skaffa sig ett personligt förhållningssätt till de övergripande och globala miljöfrågorna. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev:

  • tillägnar sig goda kunskaper i de ämnen som ingår i elevens studieväg och kan använda dessa kunskaper för vidare studier och i samhällsliv, arbetsliv och vardagsliv,
  • har förmåga att kritiskt granska och bedöma det eleven ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livsfrågor och värderingsfrågor, och
  • kan observera och analysera människans samspel med sin omvärld utifrån perspektivet hållbar utveckling.

2.2 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Ämnen

  • NO (Biologi, Kemi, Fysik): Hållbar utveckling, kretslopp, material och dess återvinning.
  • Geografi: Människans användning av naturresurser och dess konsekvenser.
  • Hem- och konsumentkunskap: Hushållning med resurser och hur konsumtion påverkar miljön.
  • Samhällskunskap: Individens ansvar och möjligheter att påverka miljön.
  • Teknik: Hållbar utveckling inom tekniska lösningar.

Mål

Målet är att eleverna ska förstå avfallstrappans fem steg och hur de kan tillämpas i vardagen för att minska avfall och skydda miljön.

Ni behöver

Instruktioner

Ni ska idag jobba med avfallstrappans olika steg som förklarar i vilken ordning och hur vi ska ta hand om vårt avfall. Eleverna får i den här övningen utforska avfallstrappans olika steg och hur de kan bidra till en mer hållbar framtid.

Gå igenom avfallstrappans fem steg med eleverna och diskutera dess innebörd, här hittar du mer information om avfallstrappan och de olika faktabladen i skolportalen. Öppnas i nytt fönster.

  1. Förebygga – Det bästa sättet att minska avfall är att undvika att skapa det från början. Exempel: Välja produkter med mindre förpackning.
  2. Återanvända – I stället för att slänga saker kan vi använda dem igen. Exempel: Använda en gammal tröja som städtrasa.
  3. Återvinna – Material från avfall kan bli till nya produkter. Exempel: Glasflaskor som smälts ner och blir nya flaskor.
  4. Energiutvinning – Vissa sopor bränns och blir till fjärrvärme och el. Exempel: Matavfall som blir biogas.
  5. Deponi – Det sista alternativet för avfall som inte kan återvinnas eller brännas, men detta ska undvikas så mycket som möjligt.

Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera och motivera sina svar muntligt eller skriftligt.

  • Hur kan vi minska vår avfallsmängd i skolan och hemma?
  • Vilka material kan vi återvinna och hur fungerar det?
  • Vilket steg i avfallstrappan tycker ni är viktigast? Varför?

Dela in eleverna i mindre grupper.

Gör så här:

  1. Ge varje grupp olika typer av förpackningar och material (t.ex. en plastflaska, en glasburk, en papperspåse, en aluminiumburk).
  2. Låt eleverna analysera hur de kan förebygga avfall genom att minska onödig förbrukning.
  3. Utmana eleverna att återanvända materialen genom att skapa en ny produkt av avfallet (t.ex. en blomkruka av en plastflaska, en förvaring av en glasburk).
  4. Diskutera hur materialen kan återvinnas om de inte kan återanvändas.
  5. Låt grupperna presentera sina produkter och reflektera över hur de kan bidra till en mer hållbar konsumtion.

Frågor att reflektera över:

  • Vilken avfallsstrategi var lättast att använda: förebygga, återanvända eller återvinna?
  • Vilka material var lättast att skapa något nytt av?
  • Hur kan vi tänka mer hållbart i vår vardag?
  • Vilka steg i Avfallstrappan användes mest i detta experiment?

Redovisning och dokumentation

Dokumentera med bilder och foton och dela i klassens blogg.

Senast ändrad: