Lärarhandledning -Återvinna
För en hållbar utveckling spelar materialåtervinning en mycket viktig roll. Utnyttjandet av råmaterial ökar varje år, liksom den totala mängden avfall. Sorterat material återvinns, och andra produktions- och konstruktionsmaterial ersätts. Uttag av jungfrulig råvara minskar, samtidigt som energi sparas och växthusgasutsläpp undviks.
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.
2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.
Ämnen
- NO (biologi, kemi, fysik): Hållbar utveckling, kretslopp och miljöfrågor.
- Teknik: Material och deras egenskaper, återvinningstekniker.
- Geografi: Naturresurser och hur de används.
- Hem- och konsumentkunskap: Konsumtionsmönster och val kopplat till miljö och hållbar utveckling.
- Samhällskunskap: Individens roll i miljöfrågor och samhällets ansvar.
Mål
Målet är att eleverna ska förstå begreppet materialåtervinning, varför det är viktigt att materialåtervinna samt att eleven själv bidrar till en hållbar utveckling och ett hållbart samhälle genom källsortering.
Ni behöver
- Tillgång till datorer och internet - eleverna ska kunna hitta information om materialåtervinning
- Plastavfall (t.ex. PET-flaskor, yoghurtförpackningar)
- Sax
- Varmt vatten
- Diskmedel
- en sikt eller sil
- Strykjärn
- Bakplåtspapper
Instruktioner
Ni ska idag jobba med materialåtervinning i grupper och ta reda på vad som händer med olika material och hur återvinningen går till. Därefter ska ni experimentera med materialåtervinning av plast.
Dela in eleverna i grupper och låt dem ta reda på hur materialåtervinning går till och sedan redovisa sina arbeten inför resten av klassen. Du kan också låta varje elev välja ett av ämnena nedan och göra som skriftlig inlämningsuppgift.
Grupp 1: Vad händer med uttjänta batterier?
Grupp 2: Vad händer med utsorterade aluminium- och plåt-förpackningar?
Grupp 3: Vad händer med glasförpackningar?
Grupp 4: Vad händer med insamlade tidningar?
Grupp 5: Vad händer med gamla pappersförpackningar?
Grupp 6: Vad händer med utsorterade plastförpackningar?
Grupp 7: Vad är producentansvar och hur fungerar det?
Dela in eleverna i mindre grupper eller gör experimentet i stor helgrupp.
Gör så här:
- Låt eleverna samla in olika typer av plast.
- Klipp plasten i små bitar och tvätta den noggrant med varmt vatten och diskmedel för att ta bort eventuella rester.
- Lägg plastbitarna mellan två lager bakplåtspapper och pressa dem med ett varmt strykjärn (på medelhög värme) tills plasten smälter samman.
- Låt plasten svalna och klipp sedan ut former eller skapa en ny produkt.
Frågor att reflektera över:
- Vilka problem kan uppstå vid återvinning av plast?
- Hur kan vi minska plastavfallet i vårt samhälle?
- Vilka plaster är lättast respektive svårast att återvinna?
Redovisning och dokumentation
Eleverna får skriftligt eller muntligt redovisa om hur återvinning en går till.
Dokumentera med bilder och foton och dela i klassens blogg.
Lärarhandledningar
Vill du skriva ut lärarhandledningen? Då hittar du den också i vår skolportal.
Lärarhandledningar i Skolportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Senast ändrad: