DriftinformationDrift!
Till startsidan för Hässleholm Miljö
DriftinformationDrift!

Lärarhandledning -Återanvända

Att återanvända innebär att en produkt som du anser är utnött kan få nytt liv i en annan position eller hos någon annan. Återanvändning är generellt det mest miljövänliga och enklaste sättet för samhället att ta vara på saker som ägaren vill få bort.

Ett bord med en vas gjort av en burk med blommor i och en paket inslagen utav tidningspapper.

1. Skolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår ­gemensamma miljö.

Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.

2. Övergripande mål och riktlinjer
2.1 Normer och värden
Skolans mål är att varje elev visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

2.2 Kunskaper
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
  • har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället.

Ämnen

  • NO (Biologi, Fysik, Kemi): Hållbar utveckling, kretslopp, material och deras egenskaper.
  • SO (Geografi, Samhällskunskap): Människans resursanvändning och dess konsekvenser.
  • Teknik: Material, hållbar utveckling och återanvändning.
  • Hem- och konsumentkunskap: Hushållning av resurser och konsumtionsmönster.
  • Slöjd: Användning av material och resurser på ett hållbart sätt.

Mål

Målet med övningen är att eleverna reflekterar över hur de själva och deras familj är en del utav arbete för en bättre miljö och kan lyfta återbruksfrågan. Detta syftar till att eleverna utvecklar resurshushållning och reflekterar över materialets kretslopp.

Ni behöver

  • Tillgång till internet eller böcker om återanvändning och hållbarhet
  • Gamla tidningar, plastpåsar, trasiga kläder, burkar, kartonger och annat material som kan återanvändas
  • Sax, lim, häftapparat, nål och tråd

Instruktioner

Ni ska idag fundera på återanvändning, eleverna ska ta på sig detektivglasögonen och leta efter exempel på återanvändning i deras hem. Detta är ett sätt att uppmärksamma återanvändning och ger eleverna en förståelse för vikten av återbruk. Därefter ska ni också praktiskt se till att gamla saker får nytt liv.

Återanvändning betyder att vi använder saker igen i stället för att slänga dem. Det skiljer sig från återvinning, där materialet bryts ner och omformas till något nytt. Genom att återanvända minskar vi avfall, sparar resurser och minskar påverkan på miljön.

Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt.

  • Varför är det viktigt att återanvända?
  • Kan du ge exempel på saker du eller din familj har återanvänt? Det kan vara till exempel att kläder går i arv, möbler lagas eller shopping på second hand.
  • Hur skiljer sig återanvändning från återvinning?
  • Har jag lärt mig flera sätt att återanvända på, när jag hör hur mina kompisars familjer för hemma hos dem?

Dela in eleverna i mindre grupper eller gör experimentet i stor helgrupp. Eleverna får skapa något nytt av gamla saker. Till exempel: väska av gamla jeans, fågelmatare av en gammal plastflaska eller presentpapper av gamla tidningar.

Gör så här:

  1. Välj en produkt som annars skulle slängas.
  2. Fundera på hur den kan få ett nytt syfte.
  3. Använd material och verktyg för att skapa något nytt.
  4. Presentera idén och resultatet för klassen.

Frågor att reflektera över:

  • Hur påverkades miljön av att vi återanvände i stället för att slänga?
  • Vad var lätt eller svårt med uppgiften?
  • Skulle du kunna tänka dig att återanvända mer i din vardag?

Redovisning och dokumentation

Dokumentera med bilder och foton och dela i klassens blogg.

Senast ändrad: